17 November 2016Kan en moet iedereen zijn eigen crisisteam in het leven roepen of loop je elkaar in de weg? Arthur stelt tijdens het begeleiden van trainingen en bij het schrijven van evaluaties deze vraag in zijn zoektocht naar de meest effectieve crisisorganisatie. In deze blog probeert hij op die vraag een antwoord te vinden.
Als trainer en adviseur crisismanagement help ik (Arthur) zeer verschillende organisaties met de voorbereiding op crisis. Dit kan een crisisteam van een GGD, onderwijsinstelling of OV-bedrijf zijn, maar ook een beleidsdirectie van een ministerie. Al deze organisaties zoeken naar de beste manier om hun crisisorganisatie in te richten, maar dat is nog niet eenvoudig. Vaak ontdek je bijvoorbeeld dat een andere organisatie al bezig is met maatregelen die jij wilde nemen. Of zit expertise in een ander team die jij best kunt gebruiken. Hoe bepaal je waar een crisisteam geformeerd moet worden, wie daar in moeten zitten en waar dat crisisteam over moet gaan?
Om hier achter te komen moet je jezelf nog een aantal onderliggende vragen stellen:
1. Wat is je doel?
De boel ontploft en iedereen begint te hollen om de crisis op te lossen, maar waar richt je je pijlen op? De vraag wat het doel van een crisisteam is, wordt vaak over het hoofd gezien. Zonder deze vraag kun je niet beginnen. Er ligt een vermeende oorzaak onder de crisis die je wilt opsporen, je hebt een specifieke verantwoordelijkheid of je wil bepaalde effecten beperken. Wat je doel ook is; het bepaalt de focus van je team. Wanneer je die focus hebt aangebracht zoek je naar de juiste mensen die je daarbij kunnen helpen. Mensen die je niet nodig hebt, vraag je naar huis te gaan of verder te gaan met hun dagelijkse werk.
2. Heb je goed zicht op je netwerk en wat daar gedaan wordt?
Voorkom dat je het werk van anderen gaat doen of dat jouw acties die van anderen gaan doorkruisen. Ik zie vaak dat veel crisisteams erachter komen dat ze heel veel prima aan anderen over kunnen laten, waarna zij zich richten op een afgebakend deel van de aanpak of het scherp houden van netwerkpartners. Meer hoef je soms ook niet te doen. Een goede (voorbereide) netwerkanalyse en doorlopende communicatie met je netwerkpartners zijn essentieel. Kom je erachter dat je misschien beter als backoffice of adviesorgaan van iemand anders kunt optreden, hou dan niet vast aan je status van crisisteam.
3. Heb je toegevoegde waarde?
De vorige twee vragen komen uiteindelijk op het volgende neer: heb je toegevoegde waarde? Wanneer je die als crisisteam niet hebt, zijn er waarschijnlijk betere manieren waarop jouw kennis, ervaring en expertise bij de crisisbeheersing kan worden ingezet. Dat kan door aan te sluiten in een ander crisisteam, door als backoffice te fungeren of als expert op afstand. Je stelt je toegevoegde waarde vast door je bestaansrecht en invulling van je rol te toetsen in oefeningen en evaluaties van echte crises.
Een crisisteam met toegevoegde waarde:
Aarzel niet en neem contact op.
Bel 015 25 11 670 of stuur een bericht.
Heeft u een vraag voor onze organisatie, bel dan 015 25 11 670 of stuur een bericht via onderstaand formulier.
Sluiten ×