18 February 2016Informatie managen doe je samen en ligt niet alleen op de schouders van de informatiemanager! Arthur blogt over de interactie tussen informatiemanager en team. Eén voor allen, allen voor één!
Uitdagende rol
We zien hoe informatiemanagers binnen crisisorganisaties verschillende rollen krijgen toebedeeld. Informatiemanagers die dé spil zijn in informatie-gestuurde besluitvorming; een loggerfunctie hebben; moeten duiden óf die juist alleen maar informatie bundelen en verspreiden… Welke rol een informatiemanager ook heeft: hij blijft afhankelijk van de informatie die hij door zijn team of door andere teams krijgt aangeleverd. Informatiemanagement is daarom zeker geen proces waar alleen de informatiemanager verantwoordelijk voor is.
Commentaar op de informatiemanager is snel gegeven. “Waarom heeft hij deze informatie achterwege gelaten? Waarom heeft hij deze feiten en verwachtingen juist wel benoemd, terwijl dit geen multidisciplinair doel dient?” Toch zal het niet altijd aan de informatiemanager liggen dat hij hier mogelijk een onjuiste afweging in maakt.
Laten we vooropstellen: het managen van informatie in grote onzekerheid en onder grote tijdsdruk is al niet eenvoudig. Het wordt alleen nog maar lastiger wanneer teamleden zelf geen goed informatiemanagement toepassen. De introductie van het netcentrisch werken heeft informatiemanagers een prominente rol in veel crisisorganisaties gegeven, maar dat betekent niet dat alles wat met informatiedeling en –duiding te maken heeft ineens bij hem op het bordje belandt. Het team moet voorkomen dat de informatiemanager wordt bedolven onder een grote bak ongefilterde gegevens waar hij zelf een weg in moet gaan vinden.
Maar hoe?
De basis voor een goede samenwerking ligt in het maken van duidelijke procesafspraken. “Wat verwachten wij van de informatiemanager? Hoe verhoudt hij zich tot de voorzitter? Hoe willen we in contact staan met de informatiemanager?” Vervolgens is het belangrijk om te bepalen hoe je zelf vanuit jouw rol met informatie omgaat. Iedere rol zal daar een ander accent in leggen. Besef je ondanks de accentverschillen: ik verzamel en duid deze informatie voor mezelf, maar óók voor anderen. Als je daar bewust mee omgaat is een deel van de duiding al gedaan!
Effectief informatiemanagement staat of valt bij de samenwerking tussen teamleden en de bereidheid om samen met de informatiemanager zo goed mogelijk inzicht én overzicht te krijgen.
Aarzel niet en neem contact op.
Bel 015 25 11 670 of stuur een bericht.
Heeft u een vraag voor onze organisatie, bel dan 015 25 11 670 of stuur een bericht via onderstaand formulier.
Sluiten ×