Crisiscommunicatie heeft procesmanagers nodig!
29 August 2016Crisismanagement en crisiscommunicatie gaan hand in hand. Danny blogt over wat hem opvalt tijdens trainingen en oefeningen.
Welke dingen vallen hierbij op:
- De samenhang van crisiscommunicatie met andere crisisbeheersingsprocessen wordt zelden geadresseerd. Men lijkt zelfs langs elkaar te werken. Communicatie is vaak het sluitstuk van de vergaderagenda.
- Het multidisciplinair proces crisiscommunicatie is ondergebracht in de mono kolom Bevolkingszorg. Terwijl de uitvoering op verschillende plekken in de totale multidisciplinaire crisisorganisatie plaats moet vinden.
- De teamleiding van het proces crisiscommunicatie is meestal in handen van een inhoudelijk specialist waardoor je meer focus op de inhoud van de communicatie krijgt dan op de sturing van het proces.
- Communicatieafdelingen bij de meeste lijnorganisaties zijn over het algemeen klein, de leiding is in handen van een meewerkend voorman of – vrouw, kortom een inhoudelijk specialist. Dus ook buiten crisissituaties ligt focus vaak meer op de inhoud.
- Crisiscommunicatieplannen gaan soms meer over WAT er moet gebeuren en niet over HOE je het dan uiteindelijk binnen je proces voor elkaar krijgt.
Zonder de communicatiespecialisten tekort te willen doen is mijn conclusie dus dat geschikte procesleiders ontbreken. Simpelweg mensen die op procesniveau sturing (kunnen) geven. De lijnorganisatie beschikt er niet over en de crisisorganisatie, die als verlengde van de lijnorganisatie optreedt, dus ook niet.
Dit moet natuurlijk anders. Je moet daarom procesmanagers crisiscommunicatie hebben of gaan opleiden. De hamvraag die je daarbij moet beantwoorden is: “Wat maakt iemand nu tot een goede procesleider crisiscommunicatie?”. De volgende drie elementen horen daar in ieder geval bij:
- Allereerst affiniteit hebben met crisiscommunicatie, je moet immers gevoel hebben bij de inhoud zodat je begrijpt wat de specialisten willen bereiken.
- Daarnaast moet je een uitstekende kennis hebben van de organisatie van het proces en de inbedding ervan in de crisisorganisatie. Hierdoor kun je niet alleen de juiste taken bij de juiste personen neerleggen, maar kun je ook de voortgang bewaken en op procesniveau interventies plegen.
- Tot slot moet je in staat zijn om de aansluiting te realiseren met de overige processen van de crisisorganisatie. Een groot deel van de voor jouw proces noodzakelijke informatie komt daar immers vandaan. Je moet in staat zijn om die informatie te krijgen.
Kortom, wat crisiscommunicatieprofessionals nodig hebben is een communicatiemanager, die hen helpt en begeleidt om alle werkzaamheden op het gebied van crisiscommunicatie in gang te zetten en te houden.
Terug naar het nieuws overzicht