6 January 2015Hoe houd je je collega's gemotiveerd voor opleidingen, trainingen en oefeningen op het gebied van crisismanagement?
Helaas gebeurt het regelmatig: voor een aantal collega’s voelt opleiden, trainen en oefenen (OTO) in crisisbeheersing in eerste instantie als een activiteit die “er ook nog even bij moet”. Ze vinden het een lastige verstoring van de drukte van alledag, opgelegd door iemand anders, een moetje... “Is dat nu allemaal wel nodig, want de kans op een crisis is toch maar klein…?”
Dat is jammer, want werken aan competenties voor crisisbeheersing helpt niet alleen tijdens een crisis, maar komt iedere dag van pas. Goede crisismanagers kunnen presteren onder druk, bewaren overzicht en houden het hoofd koel. Ideaal voor organisaties die continu in ontwikkeling zijn en waar de druk hoog ligt. Investeren in OTO is dus de moeite waard, maar hoe houd je je collega’s gemotiveerd?
Leg mensen ook uit wat de meerwaarde is voor het dagelijkse werk.
Gebruik doelbewust enthousiaste collega’s, die concrete voorbeelden hebben van situaties waarbij ze heel goed hun crisiscompetenties hebben ingezet in een lastige situatie in hun dagelijks werk.
Maak deelnemers aan crisistrainingen eerst ‘bewust onbekwaam’
Doe bijvoorbeeld eens een kennistest van te voren. Of leg collega’s een casus voor over wat een collega in het echt is overkomen. Stel de vraag: hoe zou jij daarmee zijn omgegaan? Collega’s komen er zo snel genoeg achter dat er nog gaten zitten in wat ze weten over alle procedures en werkwijzen. Of worden geconfronteerd met risico’s die toch wat reëler zijn dan ze op het eerste gezicht dachten.
Maak deelname aan opleiden, trainen en oefenen inzichtelijk
Zorg er bijvoorbeeld voor dat er een registratiesysteem komt voor OTO. Wie neemt er deel en wie niet? Dit zorgt voor wat meer overzicht en ook voor wat meer ‘sociale druk’. Collega’s kunnen elkaar aanspreken op bovengemiddeld veel afwezigheid bij OTO modules. Zorg er dan wel voor dat OTO ook echt een plek krijgt in de jaarplanning en dat er voldoende tijd en middelen voor worden vrijgemaakt.
Zorg voor betrokkenheid op alle niveaus
Waarom zouden medewerkers zich committeren aan OTO als hun leidinggevenden dat in hun ogen nalaten? Straal als management uit dat je OTO crisisbeheersing uiterst belangrijk vindt. Dat doe je door zelf mee te oefenen en aan te geven dat het voorbereiden op crisis prioriteit heeft. Benoem ook wat de voordelen zijn van OTO: niet alleen tijdens crisis komen de aangeleerde vaardigheden van pas, maar zeker ook in het dagelijks werk!
Het is absoluut de moeite waard om daar tijd en moeite in te investeren: gemotiveerde collega’s leren meer en sneller. Kortom, die tijd betaalt zich vanzelf terug!
Aarzel niet en neem contact op.
Bel 015 25 11 670 of stuur een bericht.
Heeft u een vraag voor onze organisatie, bel dan 015 25 11 670 of stuur een bericht via onderstaand formulier.
Sluiten ×