1 September 2014Succesvol Netcentrisch Werken: drie misverstanden de wereld uit.
Alle crisisteams beschikken over dezelfde informatie op hetzelfde tijdstip. Dát is de gedachte achter netcentrisch werken. Wij zien gelukkig dat veel organisaties de netcentrische werkwijze omarmen. Logisch: het biedt enorme kansen voor álle crisisorganisaties om nog slagvaardiger te werk te gaan. Helaas bestaan er nog veel misverstanden over netcentrisch werken. Wij vonden het tijd om de drie belangrijkste misverstanden de wereld uit te helpen.
Misverstand: netcentrisch werken zorgt voor een overload aan informatie
We merken juist dat hoe vaker mensen netcentrisch werken, des te vaker ze zien dat té veel gegevens delen geen zin heeft. Het is belangrijk dat anderen informatie kunnen halen uit de gedeelde gegevens en dat vereist zorgvuldig nadenken over wat je moet delen om het crisismanagement te ondersteunen. In een oefensetting is het makkelijker om elkaar aan te spreken op wat wel en niet noodzakelijke informatie is. Oefen dus vooral en zie dat het systeem zichzelf gaat reguleren: mensen kunnen steeds beter hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden.
Misverstand: De informatiemanager kan alle informatie duiden
Het is natuurlijk een onmogelijke opgave voor iedere informatiemanager om betekenis te geven aan alle informatie. De informatiemanager heeft ook andere taken. Hij moet informatie verzamelen, verdelen, prioriteren en het informatiesysteem opschonen. De verantwoordelijkheid voor duiding ligt juist in grote mate bij de mensen die informatie delen. Een tip die wij altijd geven: beantwoord bij het delen van informatie voor jezelf de vragen: waarom deel ik deze informatie, wat hebben anderen eraan en wat verwacht ik van anderen terug te krijgen?
Misverstand: Een informatiesysteem maakt informatie delen direct eenvoudig
Was het maar zo simpel. Om effectief informatie met elkaar te delen zijn er veel meer afspraken tussen teams en organisaties onderling nodig. Netcentrisch werken vraagt om een gedeeld kader: een gedeelde doelstelling, gedeeld juridisch kader en gedeelde organisatiestructuur. Het maken van gezamenlijke afspraken is noodzakelijk om netcentrisch werken mogelijk én succesvol te maken. Het koppelen van digitale informatiesystemen alleen is helaas niet voldoende.
Netcentrisch werken biedt vele kansen, en zeker evenveel uitdagingen. Trimension helpt verschillende opdrachtgevers, bijvoorbeeld in de water- en energiesector, met het aangaan van die uitdagingen. Meer weten over wat Trimension kan doen om netcentrisch werken een succes te maken in uw organisatie en netwerk? Neem contact op met Monique van Houten.
Aarzel niet en neem contact op.
Bel 015 25 11 670 of stuur een bericht.
Heeft u een vraag voor onze organisatie, bel dan 015 25 11 670 of stuur een bericht via onderstaand formulier.
Sluiten ×