20 December 2022Eindejaarsspecial: Op 2 november vond een Grootschalige Multidisciplinaire Veld-Oefening (GMVO) plaats op Lelystad Airport. Tijdens de oefening werd een crash van een helikopter op de luchthaven nagebootst. Dit had tot doel de huidige rampenplannen te testen, juist op te schalen naar GRIP-1, effectief te communiceren over het incident en de samenwerking tussen de luchthaven en de hulpdiensten te oefenen. In dit artikel een interview met Steven van Campen, sinds mei werkzaam bij Trimension als senior trainer/adviseur en betrokken als projectleider en oefenleider van deze GMVO.
Steven, kun je jezelf eerst even voorstellen?
Ik ben 38 en woon met mijn jonge gezin in het dorpje Bleiswijk. Ik ben opgegroeid in het Achterhoekse Zutphen, maar voor studie verhuisd naar Delft. Tijdens mijn studietijd aan de TUDelft zocht ik een bijbaan die uitdaging en voldoening gaf. Zo kwam ik in 2008 terecht bij XVR Simulation. Zij ontwikkelen virtual reality software voor simulatie-ondersteunde OTO (opleiding, training en oefening) voor hulpdiensten en ziekenhuizen. Na deeltijd werken als projectleider en mijn afstuderen rondom het EmergoTrain System (ETS), heb ik van begin 2011 tot eind 2021 met veel plezier bij XVR gewerkt als ontwerper, instructeur en projectmanager. Ik hield me vooral bezig met internationale onderzoeksprojecten en oefeningen.
Trimension kende ik al uit die tijd. Na een korte uitstap naar Jeugdzorg ben ik in mei in het warme team van Trimension gaan werken. Het bevalt me hier super goed. Afgelopen zomer vroeg de Veiligheidsregio Flevoland aan Trimension een project/oefenleider en een multi-waarnemer te leveren. Mijn ervaren collega Bram Monnier pakte de rol van multi-waarnemer in het CoPI op. Omdat ik Lucht- en Ruimtevaarttechniek heb gestudeerd, vond ik de setting op het vliegveld heel interessant. Samen met de oefenstafleden van alle deelnemende organisaties hebben we de GMVO binnen een kort tijdsbestek voorbereid, succesvol uitgevoerd en geëvalueerd.
Wat waren de doelen en het scenario van de oefening?
De Veiligheidsregio Flevoland houdt jaarlijks een of meerdere grootschalige oefeningen. Regelmatig wordt er door hulpdiensten en de brandweer van Lelystad Airport samen geoefend op het vliegveld. Bovendien moet Lelystad Airport elke twee jaar succesvol een zogenaamde full scale exercise uitvoeren. In november kwamen de regionale GMVO en de full scale exercise samen in dit helikopter incident.
Ik vind zelf de oefendoelen altijd het belangrijkste, het scenario is daarbij ondersteunend. Tegelijk is het optuigen van een uitdagend scenario een van de leukste aspecten van het werk. Om de huidige planvorming te testen en de samenwerking te trainen waren er veel multidisciplinaire problemen. Er waren zeven gewonde Lotus-acteurs, met verschillende nationaliteiten. Twee van hen overleden tijdens het scenario en de anderen waren ernstig tot levensbedreigend gewond. Daardoor moesten de brandweer van de luchthaven, de regionale brandweer, de ambulances en het Mobiel Medisch Team nauw samenwerken op meerdere plekken. Voor de politie en de marechaussee zat er een te beveiligen persoon in de heli. Omdat het een luchtvaartongeval betrof was er natuurlijk ook een opsporingscomponent en vanwege een kerosine-lekkage en noodzaak voor slachtofferhulp kon Bevolkingszorg ook aan de bak. Qua crisiscommunicatie was er nauwe afstemming nodig tussen de luchthaven en de Veiligheidsregio.
Foto van de oefening op 2 november. © VR Gooi & Vechtstreek en VR Flevoland - fotograaf: Judith van Dijkhuizen
Wat was het leukste aan de oefening?
Aan het begin was het meteen indrukwekkend toen twee enorme crashtenders van de luchthaven brandweer over de taxibaan aan kwamen denderen. Gelukkig was het koud maar wel prachtig, zonnig weer. Ik ben ook blij dat er niks kapot is gegaan of niemand onderkoeld raakte: een oefening is leerzaam en moet leuk blijven.
Het mooiste is dat de GMVO voor alle hulpdiensten een bruikbare lijst met evaluatie-punten heeft opgeleverd. Deze worden nu door elke kolom zelf opgepakt. Tijdens de GMVO was er al effectieve samenwerking zichtbaar. Nu zijn er een paar concrete suggesties om de regionale rampenplannen bij te werken. Ook was er direct na de oefening al veel enthousiasme om vaker op het vliegveld te oefenen.
Wat leer je hiervan voor de toekomst?
Naast het geven van trainingen en werken aan innovaties in OTO en crisisbeheersing, hoop ik vaker dit soort veldoefeningen en systeemtesten te organiseren. Zo kan ik mijzelf als project- en oefenleider verder verbeteren. Juist wanneer het uitdagend wordt vanwege tijdsdruk, verschillende belangen, praktische randvoorwaarden of multidisciplinaire dilemma’s wordt mijn werk interessant. Ook heb ik mijn collega’s leren kennen als zeer ervaren en enthousiast voor dergelijke GMVO’s.
Dit soort grote oefeningen zijn natuurlijk heel leuk en blijven nodig om de onderlinge samenwerking echt te ervaren. Tegelijk zijn kleinere, gefocuste trainingen en oefeningen vaak erg effectief om specifieke doelen te behalen. Ik geloof daarom in een goed uitgedachte combinatie van verschillende trainings- en oefenvormen. Daar met opdrachtgevers aan werken vind ik super.
Aarzel niet en neem contact op.
Bel 015 25 11 670 of stuur een bericht.
Heeft u een vraag voor onze organisatie, bel dan 015 25 11 670 of stuur een bericht via onderstaand formulier.
Sluiten ×