Om alles te lezen over onze diensten, producten, opdrachtgevers en organisatie verzoeken wij u vriendelijk onze site met een tablet of groter scherm te bekijken.
Tijdens een crisis moeten medewerkers beslissingen nemen op basis van beperkte informatie en onder hoge druk. Dat vergroot de onzekerheid. Bovendien zijn de gevolgen vaak groot. Naast schade en mogelijk slachtoffers, kunt u te maken krijgen met discussies over verantwoordelijkheden en over uw eigen rol, maar ook met speculaties over de toedracht en met imagoschade. Het is lastig om te bepalen wat urgent is en wat niet. Daarom moet uw organisatie op een crisis zijn voorbereid. Maar hoe bereidt u zich voor op iets wat vooral chaos lijkt op te leveren? Hoe zorgt u dat de nasleep van een crisis zich zoveel mogelijk beperkt?
Bij crisismanagement hanteren wij vijf uitgangspunten:
Tijdens crises is het belangrijk om te werken met een gezond verstand en vanuit een heldere en vooraf afgesproken coördinatiestructuur. Een veerkrachtige state-of-mind, hoge motivatie en vakbekwaamheid is ook van wezenlijk belang. Net als voldoende vertrouwen in jezelf en in elkaar en goed kunnen omgaan met crisisdruk. Wij noemen dit ‘gecoördineerd improviseren’. Vanuit een vaste coördinatiestructuur ontstaat zo elke keer een aanpak die past bij de crisis. Iedere crisis is anders. Mensen die in staat zijn gecoördineerd te improviseren hebben daar baat bij in hun dagelijks werk.
Crises vergen nogal wat. Onder stress en moeilijke omstandigheden probeer je tóch veerkrachtig op te treden. Die moeilijke omstandigheden kun je natuurlijk ook aantreffen in de dagelijkse werkelijkheid. Wij zien de mens als dé sterke schakel binnen crisisbeheersing. In onze modules is deze ‘human factor’ dan ook erg belangrijk.
Onderwerpen die binnen onze modules veel aandacht krijgen zijn:
Crisismanagement vraagt effectief management van partijen in het netwerk van stakeholders. Wij gaan uit van een integrale aanpak van crisismanagement, waarbij het hele netwerk van belang is. Tijdens crises moeten netwerkpartners elkaar helpen om alle taken zo goed mogelijk uit te voeren. Ons streven is daarom belangrijke stakeholders uit het netwerk zo veel mogelijk te betrekken bij OTO activiteiten.
Organisaties en technische systemen worden steeds complexer en onderling meer afhankelijk. Door vlug wisselende in- en externe omstandigheden moeten organisaties zich steeds sneller aanpassen en worden we ook in dagelijkse werkzaamheden steeds vaker met incidenten geconfronteerd. Dat vraagt om een veerkrachtige (crisis)organisatie die rekening houdt met complexiteit en variatie in de omgeving. Resilience engineering versterkt het improvisatie- en herstelvermogen. Dat helpt bij het omgaan met en het anticiperen op onverwachte situaties en verstoorde processen.
In crisisbeheersing is het belangrijk om de veiligheid te vergroten en bij aantasting zo snel mogelijk weer terugkomen in de normale of veiligere situatie. Werken vanuit een integraal veiligheidsconcept dat is geworteld in de dagelijkse organisatie, is dan noodzakelijk. In onze werkzaamheden combineren wij kennis en inzichten vanuit risicomanagement, crisismanagement, issuemanagement en Business Continuity Management tot één totaaloplossing.
Aarzel niet en neem contact op.
Bel 015 25 11 670 of stuur een bericht.
Heeft u een vraag voor onze organisatie, bel dan 015 25 11 670 of stuur een bericht via onderstaand formulier.
Sluiten ×